Januar Emne: Sne/frost Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Snemænd-kælke-is Naturen: lege med sneen-lege med isen-lave snemænd-hvor bliver sneen af når den smelter – is uro, hvor bliver isen af, når den smelter? Motorik: mærke kulden på kroppen-trille snemænd-glide på isen- lære at tage flyverdragt på Dokumentation: billeder-fremvisning af forsøg til forældre Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
Februar Emne: Sne/frost Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Sne legeplads – is uro -fuglemad-glidebaner Naturen: lave fuglemad og se hvem der besøger fuglebrættet- besøg af udstoppet fugle- lave is uro i sandforme- lære at lave glidebanen- Traditioner: fastelavn Motorik: gilde på isen og lære at holde balancen- rulle/trille snebold. Dokumentation: billeder- filme-vise glidebanen frem- fuglemad med hjem. Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
Marts Emne: Forår/skoven Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Vintergækker-insekt hotel Naturen: vintergækker farves – insekt hoteller bygges- se naturen vågne- sommerfugle larver findes Motorik: finder vintergækker i skoven på ujævne skovbunde, kunne plukke og bukke, samtidig at kunne ligge stille og i skovbunden og sanse/se skoven vågne i trækronerne Dokumentation: Billeder-film forældre kan følge med farvningen af vintergækker og udstilling med insekt hoteller Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
April Emne: Skoven / skraldeuge/påske Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: affalds indsamling, rydder op i skoven, lærer om affald kontra naturen- plukke anemoner, synger om dem, presser dem -påske, påskeæg i skoven bunden, karse, pynt Traditioner: påske-påskefrokost-påskesange Motorik: lære at spotte affald, samle og fylde det i posen Dokumentation: Alle forældre får skraldeposer med hjem, til at rydde op i deres område hvor de bor, skraldet kommer retur i til pasningsordningen. Påskepynt og karse kommer med hjem. Der bliver taget billeder og optaget film til fremvisning til forældre. Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
Maj Emne: Skoven / Hyldeblomst mælkebøtte /haletudser Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: spørger hyldemor om lov til at plukke af hendes skov, lave hyldeblomst saft. Mælkebøtter uge, plukker, farve med, laver mælkebøtte krøller og lave mælkebøtte gele -Haletudser, spotter æggene, samle dem, bringe dem hjem og passe dem til de bliver tudser Motorik: kravle og gå mellem grene og plukker hyldeblomster- bruger fin motorik til at plukke mælkebøtter, river dem i tråde. Grovmotorikken bliver brugte til at kravle over væltede træ og bukke sig under grenene, for at komme frem til vandhullet Dokumentation: Alle forældre får smagsprøver med hjem af hyldeblomstsaft og mælkebøttegele´, samtidig vil de, de næste 85 dage kunne følge ”haletudsen til tudse” i et akvarium Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
Juni Emne: Skoven/ Dyrskue/fodspor Trækroner /legebane-/hule-haletudser Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: samler, bygger og sanser i skoven. Følger vores haletudser Motorik: Finmotorikken bliver brugt til at samle hvad vi finder på vores vej, så som blomster-blade og små dyr. Vi vil løfter, balancer, hopper og ligger og sanser i skoven.. Dokumentation: Alle forældre deltager sammen med børnene til dyrskue, samtidig vil de stadigvæk kunne, følge med i de næste mange dage ”haletudsen til tudse” i et akvarium. Der vil blive taget billeder og filmet på alle oplevelser til fremvisning Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
Juli Emne: Skoven/trækroner/legebane hule-/haletudser Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: samler, bygger og sanser i skoven. Følger vores haletudser. Vi sender vores haletudser tilbage til skoven og altid i samme vandhul som de kom fra. Motorik: løfter, balancer, hopper og ligger og sanse i skoven. Kommer hele vejen rundt om motorikken. Dokumentation: Sommerfest: med alle forældre-bedsteforældre-søskende, hvor alle film, der er blevet optaget igennem foråret, bliver vist Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
August Emne: Høst / frugt / bondemanden Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Skoven, vi afslutter emnet skoven. Naturen: vi samler bær og plukker frugter. Vi følger med bondemandens arbejde på markerne, vi besøger bondegården og leger på halmballerne på markerne inden de bliver kørt ind.Vi plukker æbler på vores frugttræ, presser dem til frugtsaft og laver mos og gele´. Motorik Grovmotorikken bliver brugt til at presse saftpresseren rundt, samtidig bruges balancen til at kravle i træ og stå på stigen for at plukke æblerne Dokumentation: Alle forældre få smags prøver med hjem og der vil blive taget billeder, som bliver offentliggjort i lukket gruppe Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
September Emne: Høst / bondemanden / frugt/ æbleuge Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: vi samler bær og plukker frugter. Vi følger med bondemandens arbejde på markerne, vi besøger bondegården og kigger efter traktor på marken vi plukker æbler på vores frugttræ, presser dem til frugtsaft og laver mos og gele´. Vi laver æbeltryk på papir og æblechips over bål Motorik Grovmotorikken bliver brugt til at presse saftpresseren rundt, samtidig bruges balancen til at kravle i træ og stå på stigen for at plukke æblerne Dokumentation: Alle forældre få smags prøver med hjem og der vil blive taget billeder, som bliver offentliggjort i lukket gruppe Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
Oktober Emne: Samler efteråret ind Kastanje-blade-farver Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: samler kastanjer-følger naturen forandrer sig-presse blade- kigger på farver Traditioner: musikalsk legestue i kirken, vi vil synge salmer og julesange, lave lege med emner fra naturen, vi inddrager naturen ved at være kreative på kirkegulvet med tæpper-bolde- blandt andet kan en bold være et æble osv Motorik: grovmotorik- trampe på kastanjernes skalle ved at stå på et ben-samle blade ved at bukke sig-løbe i bladene. Finmotorik -trækker kastanjer på snor- laver huller med boremaskine Dokumentation: Alle forældre får kastanje kranse med hjem samtidig bliver der taget billeder/film på alle udflugter og kreative situationer Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
November Emne: jul med naturen Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: samler ind til julegaver/pynt fra naturen, gran, mos, blade, træ/pinde Traditioner: musikalsk legestue i kirken, vi vil synge salmer og julesange, lave lege med emner fra naturen, vi inddrager naturen ved at være kreative på kirkegulvet med tæpper-bolde- blandt andet kan en bold være et æble osv. Motorik: alt form motorik bliver svært i efteråret i naturen pga af påklædningen og vil derfor vil fokus på bevægelse forgå inde i hallen, dog vil der blive leget og gået turer i naturen hverdag Dokumentation. Vi holder aften gudstjeneste for alle forældre, så de kan se hvad vi har lært Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
December Emne: Jul med naturen Julegaver-hemmeligheder Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanse og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fælleskab | Naturen: de fleste julegaver er lavet af hvad vi finder i naturen, uro , juletræ af pinde osv Traditioner: juledekorationer-julehistorier – kirke- advents gaver-julegaver-julefrokost- juletræsfest Julenissen flytter ind i skoven og bliver besøgt jævnligt Motorik: alt form motorik bliver svært i efteråret i naturen og vil derfor foregå inde i hallen, dog vil der blive leget eller gået turer hverdag i naturen. Dokumentation. Alle forældre/søskende kommer til juletræsfest med julemanden – de får løbende adventsgaver og til sidst julegaverne med hjem, alt lavet og fundet i naturen. Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene |
Seneste kommentarer
26.06 | 06:14
Sjovt :o) han bor lige bag os
25.06 | 20:18
Ser dejligt ud hos jer. Jeg har også en privat pasningsordning med fokus på udeliv og natur på Bornholm. Tror i kender min far Jan der lige er flyttet til Tandslet 😅
09.04 | 12:53
Hej Lene og Svend.
Jeg vil meget gerne høre, hvor lang venteliste i har ift at få opskrevet sit barn?
Med venlig hilsen Ida :)
26.06 | 21:06
Fantastisk hjemmeside, rigtig godt gået Lene og Svend
.